© Varna24.bg | Варна може да има най-модерната синя зона в страната още в края на това лято, ако обществената поръчка за избор на фирмата изпълнител не бъде обжалвана. Тя ще бъде с капацитет от 3200 места, сподели за Varna24.bg директорът на предприятие "Общински паркинги и синя зона" Младен Иванов. "Още с встъпването в първия си мандат кметът Иван Портних възложи договора, който имахме с Европейската банка, на международен консултант за изграждането на "Паркинг стратегия". Защото се търсеше най-доброто решение, с ползване на добър международен опит в тази сфера. Тази стратегия вече е факт, изготвена бе тръжна документация за избор на изпълнител, който да изработи софтуера. Поръчката стартира 2015 г., сега сме март 2017 г.- заради обжалвания. Надявам се процедурите да се движат по график, и ако всичко върви по план да сключим договор с фирмата, която беше избрана. Надявам се в края на лятото да започне реалната работа на терен за синя зона", коментира Иванов.
Той подчерта, че синята зона не е самоцел, а начин за регулиране на трафика в града.
"Всички в момента сме свидетели на безконтролното паркиране. Всеки спира, където намери място, без да му пука дали това е разрешено и възможно и дали пречи на другите участници. Синя зона се прави във всички градове, не само в България, а и по света, с цел да се осигури достъп до кратковременно паркиране, за да се редуцират часовете, в които един човек може да паркира в централната градска част. С нея се редуцират броят на автомобилите, които ще спират почасово на определени места, където е разрешено. За цял ден ще могат да спират гражданите, които живеят в този район и юридически лица, които отговарят на определени условия и им бъдат издадени разрешителни.
Цените ще станат факт, едва когато бъдат обсъдени и приети от Общинския съвет. Всичко това се прави, за да бъде зоната част от целия план за трафик и стратегия за градско движение", каза Иванов.
Той сподели, че в момента общинската фирма разполага едва с две машини тип паяк , затова трудно се контролира проблема с неправилно паркиралите автомобили. "Синята зона ще реши този въпрос, защото ще се въведе регламент, ще има места, където хората ще паркират законно. Познавам много хора, които уж за минути паркират на тротоара или в градинките. Ако има определено място за паркиране, дори и срещу минимална такса, няма да има такъв хаос", коментира Младен Иванов.
Друг голям плюс при въвеждането на синята зона е намаляване на вредното въздействие върху околната среда.
"Знаете, че там, където няма място за паркиране, един автомобил се движи на много ниска скорост. Около десетина, петнайсет минути, за да намери място. Това са сериозни разходи за шофьора и се замърсява околната среда. Замърсяването е най-много на ниска предавка. Това време ще бъде спестено, ще имаме и по-чист град, когато не се отделят толкова много вредни емисии от автомобилите", обясни специалистът.
Засега проектът предвижда синя зона да бъде на две части. Първата част, където е най-критична, ще бъде от "Орбита" по бул. "Цар Освободител", до Бизнесхотела на бул. "Христо Ботев". От там цялото каре до бул. "Приморски" до жп гара. Това ще обхване и Гръцката махала, където е най-сериозният проблем с паркирането. Около Община Варна също.
"Зоната ще се въвежда плавно, поетапно, след подробно и предварително информиране на гражданите. Ще дадем сериозен гратисен период, ще направим много широка информационна кампания, за да знаят хората какво и как се случва, как могат да си платят синята зона. Нашата идея е да ограничим броя на колите, да въведем ред, да дишаме по-чист въздух." допълни Младен Иванов.
По настоящи проучвания в територията, който се предвижда да обхване синята зона, в момента паркират 5000 автомобила. Капацитетът на зоната засега е за 3200 места. |