Във Варна има ноу-хау за здравен туризъм. Това съобщи председателят на Варненската туристическа камара доц. Марин Нешков. По думите му обаче тези знания не се прилагат. "Имаме условия и ресурси, но не ги прилагаме и туризмът ни се развива изключително моноструктурно. Предлагаме само масов, евтин, сезонен и морски туризъм. Трябва да сме наясно, че по този начин не можем да бъдем ефективни", каза председателят на камарата. По думите на Нешков, за да се реши проблемът, трябва преструктуриране на сектора."Лошото е, че здравният туризъм, който у нас се предлага под формата на спа и уелнес, се продава като част от друг продукт, а не е самостоятелен. На външния пазар не предлагаме специализирана услуга", обясни председателят на камарата. Според него туроператорите нямат интерес да правят специализиран продукт, а залагат на масовия, за да реализират по-лесни печалби.
Да се правят безплатни рекламни турове за популяризиране на родния туризъм, в това число и здравния, пък предложи от своя страна председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Благой Рагин. "Имаме уникална материална база , но за да се напълни трябва повече реклама на нашия туризъм". По думите му, обаче такава въобще липсва в Полша, Чехия, Унгария, Словакия и някои скандинавски страни. Стабилна рекламна кампания на тези пазари струва около 50 млн. евро, след която могат да се генерират приходи от 1,5 млрд. евро, информира Рагин.
Според браншовика, обаче това би могло да отнеме по-малко средства, ако бизнесът, държавата и общините организират съвместни безплатни рекламни турове за чужденците. "Нищо не ни пречи да организираме 3-4 дневни почивки за няколко групи от по 150 човека. В тях ще влизат представители на фирми-туроперати, журналисти и ключови обществени фигури от съответната страна. Ние хотелиерите ще поемем безплатно нощувките им. Държавната агенция по туризъм пък може да се договори чрез ресорните министерства, с винари и млеко и месопроизводители да осигурят храната. Общините също могат да се включат с някакво минимално финасиране на рекламните турове. Летищата могат да осигурят някои преференции в цените на полетите", обясни Рагин. "Можем да се договорим, групите които са ни посетили след като се завърнат в страните си да организират пресконференции за да разкажат какво предлагаме, а също и да раздават DVD-та с филми за престоя им тук", каза още председателят на БХРА. Предложението ще се обсъжда тепърва от всички заинтересовани в сектора.
"Това е начинът, с възможно най-малко средства, без да са ощетени, нито държава нито община, нито бранша да направим страхотна реклама и да постигнем максимален ефект", каза Рагин. Според него, само така легловата база в страната, която има възможност да приеме 10 млн. туристи, ще се запълни.
Източник: в. "Позвънете новини" |