Въпреки свитото потребление интересът към първокачествените локации остава висок. Това е най-вече валидно за новите модерни търговски площи в София.
В продължение на тенденцията от 2009 година и в моловете, и по търговските улици се отчита сериозно намаление на наемните нива. Интересен факт е, че все още наблюдаваме съществена разлика между наемите в моловете, отворени в периода 2006-2008 г., и новооткритите търговски центрове, като наемните нива в по-старите обекти остават по-високи, тъй като договорите за наем при тях са подписани преди 2008 г.
Наемите на главните търговски улици достигнаха своите най-ниски нива от 2002 година насам. Спадът на годишна база е над 30% за София и близо 43-50% за другите големи градове. Ниските наемни нива активизират една от дългоочакваните тенденции - окрупняване на помещенията и оформяне на по-малко на брой, но по-големи магазини, които ще удовлетворят изискванията и търсенето на големите световни марки. Тези компании имат достатъчната финансова стабилност да разширяват дейността си независимо от икономическите условия и временно свитото потребление. Появата на тези представителни магазини ще промени и облика на самите улици, като ги направи по-привлекателни и ги доближи до тези в останалите европейски столици.
Нивата на доходност за първокласни/висококачествени активи в сегмента остават непроменени спрямо предходното тримесечие и са респективно 9 % за търговските улици и около 9.5% за моловете.
Очакванията на Forton са пазарът да се възползва от по-слабо активния период, за да се преструктурира, като се появят и нови формати на търговски площи. Пример за такива са ритейл парковете, при които инвестиционните разходи са значително по-ниски от инвестицията в търговски център и при това с много по-кратки срокове за изграждане.
Като контрапункт на нарастващите незаети площи, в столицата инвеститорите видимо проявяват оптимизъм за бъдещето на този сектор, като в последните месеци наблюдаваме съживяване на инвестиционната активност в посока стартиране на нови мащабни проекти. Това е показател за потенциала на София по отношение на развитието на търговските площи.
Източник: Дарик