Причината е, че все още не е избрана фирма, която да достави машините. Постъпили са оферти от шест производители от Чехия, Полша, Украйна и Русия. Към момента е направена оценка дали участниците отговарят на условията на възложителя, но тепърва предстои да се разгледат сроковете и цените, които те предлагат за доставка на тролеите. Това обясни пред Дарик Руска Бояджиева, експерт по европейски политики в Община Бургас. Южният град е ръководител на съвместния проект за обновяване на екологичния транспорт във Варна, Бургас, Плевен и Стара Загора.
"Процедурата по оценка на офертите, съгласно Закона за обществените поръчки, е малко по-дълга. Надяваме се в най-кратки срокове вече да имаме избран изпълнител. Разбира се, ако няма обжалвания на самата процедура", каза експертът.
Заради липсата на избран доставчик Бояджиева не се ангажира да каже дали през юни ще тръгнат тролейбусите. "Дали избраната фирма ще успее да достави тролейбусите до края на юни, това вече ми е много трудно да кажа, тъй все още не са предложени сроковете за доставка", поясни тя и допълни, че амбицията им е до юни да има сключен договор с изпълнителя.
"Технологично ми е трудно да коментирам също дали е възможно, след като юни месец сключим договор с доставчика, той да успее да произведе и да достави тролейбусите. Още повече че става въпрос за минимум 100 тролейбуса за четирите общини", добави специалистът.
Подмяната на тролейбусния парк във Варна ще обхване силно амортизираните солови тролеи, голяма част от които не си помнят годините. Новите возила ще бъдат хибридни, т.е. те ще могат да се движат и на ток, и на дизел, каза пред Дарик шефът на транспортната комисия към местния парламент Иван Луков.
"Новите машини ще разполагат с един двигател с вътрешно горене, който е самостоятелен от контактната мрежа. Ако някъде има пробив в системата, тролейбусите няма да спират в платното и да правят задръствания, а ще се включва допълнителният двигател, с който може да се изминава определено разстояние", обясни Луков.
Tтролеите ще са напълно климатизирани. Администрацията в Бургас постави изискване превозните средства да бъдат оборудвани с дисплеи за информация за пътниците, GPS, видеокамери и устройства за електронно таксуване. Целта е тролейбусите да могат да бъдат включени в интегрирания градски транспорт.
Един солов 12-метров тролей струва около 450-500 000 евро, но е напълно възможно тази цена да бъде редуцирана.
"Става дума за тръжна процедура и понеже участниците в търга са в конкурентна среда, тези стойности вероятно ще се окажат далеч от реалността", бяха думите на Руска Бояджиева.