© Varna24.bg | | Масово абонати на енергото вече успяват да осъдят монополистите, когато последните ги набеждават в кражба на ток или просто коригират сметките им заради неизправност на електромера. Това сочат многобройните дела, в които съдът се произнася в полза на клиентите на електроразпределителните предприятия.Според копия от съдебни решения, от които става ясно, че енергото не просто начислява суми за 3 месеца назад, когато се окаже, че електромерът, собственост на същото ЕРП, не работи точно и мери по-ниска консумация. По страшното е, че има редица случаи, в които при рутинна проверка на електромера от ЕРП-тата набеждават клиентите си в кражба на ток. Впоследствие съдът установява, че подобна кражба е технически неосъществима.
Такъв е случаят на Пенка Бончева от Варна. На 3 септември миналата година служители на "Е.ОН България Мрежи" са извършили рутинна проверка на електромера на Бончева. Жената не присъствала на проверката, но услужлива съседка се подписала като свидетел в констативния протокол на енергото. В него пък техниците на Е.ОН записали, че са установили посегателство над електромера. По-конкретно - че на уреда е поставен специален кабел (шунтиращ мост), чрез който на практика се извършва кражбата на ток. Освен това хората на Е.ОН установили, че електромерът отчита консумацията на ток на минус с 62,41%.
На база на всичко това, само два дни по-късно Пенка Бончева била сурвакана с фактура за 911,80 лв. - начислени за три месеца назад. Веднага след като са ги фактурирали, от Е.Он България Мрежи си дръпнали дължимото от разплащателната сметка на варненката.
Очаквано жалбата на Бончева до компанията не дала никакъв резултат. За това набедената в кражба на ток жена се ожалила пред съда.
Каква била изненадата, когато вещото лице, назначено от съда да се произнесе за кражбата, изобщо не успяло да констатира следи от поставен някога кабел. Освен това описаният в констативния протокол кабел от техниците на Е.Он изобщо не пасвал на електромера. Тоест чрез него било практически невъзможно да се краде ток от точно този уред.
Наред с това според 8-ми състав на варненския районен съд неточното мерене не е по вина на жената, нито пък се знае откога електромерът е повреден. Така че енергото не би следвало да начислява суми за 3 месеца назад, както е записано в неговите общи условия. В крайна сметка съдът осъжда Е.ОН да върне взетите 911,80 лв., заедно с лихвите, както и да покрие разноските по делото.
Другият подобен случай е с клиент на ЧЕЗ - Г. К., живеещ в близко до София село. Г. К. пожела анонимност. Пак при такава регулярна проверка на уредите, се установило, че неговият електромер отчита с 82% по-малко от реалната консумация. Единствената разлика със случая на Пенка Бончева от Варна е, че в протокола на Г.К техниците на ЧЕЗ не са записали, че има кражба на ток.
При заведеното от абоната на ЧЕЗ дело се оказало, че протоколът не е съставен по надлежния ред - вместо от двама той е подписан само от един свидетел. Това дало основание на съда да постанови, че Г. К. не дължи на ЧЕЗ сумата от 600 лв., която дружеството му е фактурирало заради невярно работещ електромер.
Заради множество подобни случаи през миналата година във Варна беше учредено сдружение. То сезира Комисията за защита на конкуренцията за злоупотреба с монополно положение. Според сдружението Гномка за периода от 2007 г. до 2010 г. Е.ОН са прибрали поне 10 млн. лв. от начислени суми за минали периоди на основание незаконно ползване на електроенергия. Според сдружението обаче от компанията никога не са посочвали, че са подавали сигнал до полицията или прокуратурата за кражбите, нито са обявявали да са започнали дело срещу някой клиент.
Източник: в. "Монитор" |