Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Варненка "избухна": За ТОП безсмъртния човек на тротинетка няма правила!
Автор: Пламена Николова 09:24 / 26.08.2021Коментари (28)11109
© Varna24.bg
Все повече нараства напрежението, създадено от хора, които форсират с електрически тротинетки в най-натоварени пешеходни участъци на Варна. Читатели на Varna24.bg нееднократно сигнализират за опасност от злополука заради скоростта, с която водачите на тези превозни средства се движат не само в центъра на града и Морската градина, но и по оживени булеварди сред автомобилите. Подобен коментар публикува и варненка в групата "Виждам те КАТ-ВАРНА". Медията ни споделя написаното без редакторска намеса:

"Обръщам се към всички с тротинетки и колела. Много ви, моля спазвайте правилата за движение.... ПЕШЕХОДНАТА ПЪТЕКА Е за пресичане на хора, които ВЪРВЯТ...... Слизате и си бутате превозното средство ПЕШ. Защото съвсем скоро очаквам много натръшкани да виждам в тази група. Не стига, че летите по тези така наречени ПЕШЕХОДНИ ПЪТЕКИ, ама и със слушалки...

Вас нищо не ви интересува, само вие сте на пътя...След като цял ден гледам страшно безхаберие...отново попадам на топ безсмъртния човек на тротинетка...след свирене от моя страна и вече с бесен тон, че трябва да върви по пешеходната пътека.. Човекът ми отговаря смирено: Ти от Кат ли си ма п....о...и занимава гордо с високо вдигнат среден пръст.... Айде дано се познаеш хубавецо!

Не не не, не искам да чувствам вина някой ден ако ударя някой такъв индивид с колебливо възпитание и чувство за самосъхранение. Толкова е жалко, че сте безотговорни към вашият личен живот...ама много...!!!! Вземете да се пазите малко...и разбира се околните!!!", написа Милена Василева.

Ето какви са правата и задълженията на хората, които предпочитат да се предвижват с тротинетки, публикувани от Държавна агенция за безопасност на движението:

Електрическите тротинетки стават все по-популярни – не само в България, но и по целия свят. Те са удобни, компактни и екологични. Всичко това ги превръща във все по-предпочитани алтернативни средства за придвижване в градски условия. НО електрическата тротинетка може да бъде много опасна. Както за нейния ползвател, така и за другите участници в движението (пешеходци, велосипедисти и др.). Затова е важно да знаем правата и задълженията си, когато използваме подобно превозно средство.

Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“ инициира широк обществен дебат за правилата за тези превозни средства, които бяха внесени за обсъждане в Народното събрание и на база, на които бяха приети разпоредби в Закона за движение по пътищата.

Дефиниция за електрическа тротинетка

Индивидуално електрическо превозно средство /ИЕПС/ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща 400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.

Техническа изправност за повече безопасност

За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всяко ИЕПС трябва да има изправни:

1. спирачки;

2. механичен или електронен звънец и да няма друг звуков сигнал;

3. устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад.

Задължително слизайте от електрическата тротинетка, когато Ви предстои да пресечете през пешеходна пътека или на пешеходен светофар.



Водачът на ИЕПС при движение е длъжен:


1. Да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;

2. Да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

3. В тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява ИЕПС с включени светлини;

4. Да се движи с изправна спирачна система на управляваното ИЕПС;

5. Да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.

Използвайте винаги предпазна каска, когато управлявате електрическа тротинетка или велосипед – това може да спаси Вашия живот!

На водача на ИЕПС е забранено:

1. Да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 km/h; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;

2. Да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – "Забранено е влизането на велосипеди“;

3. Да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 – "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;

4. Да развива скорост, по-висока от 25 km/h;

Пътен знак В9 – "Забранено е влизането на велосипеди“

Пътен знак Г13 – "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“

Максимално разрешената скорост е 25 км/ч

5. Да превозва други лица;

6. Да се движи успоредно до друго ИЕПС или двуколесно пътно превозно средство;

7. Да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;

8. Да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;

9. Да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;

10. Да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;

11. Да използва мобилен телефон при управлението на ИЕПС.

12. Тегленето на ИЕПС и използването им за теглене;

Електрическата тротинетка е средство за придвижване, не за забавление! Не давайте на детето си да управлява подобно превозно средство преди да навърши необходимата възраст!

Минималната възраст на водача за управление на ИЕПС е:

1. Шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h;

2. Четиринадесет години – само по велосипедни алеи.

Наказания

Санкциите за неспазване на правилата са съответно 10 и 50 лв. – в зависимост от тежестта на нарушението.

Не забравяйте: тези правила са регламентирани, за Ваша безопасност и за тази на другите участници в движението. Бъдете отговорни!

За съжаление, в света вече има тежки инциденти с електрически тротинетки. Много от тях са при удар с друго превозно средство, затова винаги се стремете да се обезопасите максимално и да бъдете внимателен участник в движението. Светлоотразителната жилетка може да не е задължителна, но в тъмната част на денонощието тя Ви прави в пъти по-видими за другите участници в движението.

Когато управлявате електрическа тротинетка Вие представлявате сериозна заплаха за пешеходците. Удар с 25 км/ч на дете може да е фатален. Никога не забравяйте това и бъдете с постоянно повишено внимание! На тротоара няма право да се движите с електрическа тротинетка, ако няма изградена вело инфраструктура или пространството е определено за споделено пътуване. Електрическата тротинетка е на практика безшумна – във всеки момент пред Вас може да изскочи пешеходец, който не е чул, че се приближава превозно средство. Затова винаги бъдете внимателни и фокусирани!

Винаги дръжте с две ръце кормилото, когато управлявате електрическа тротинетка – балансът при този тип превозни средства е много различен от този на велосипеда. Не надценявайте собствените си възможности!

Електрическата тротинетка ускорява бързо, но е трудна за балансиране в редица ситуации – не подценявайте това. Повечето от тези превозни средства имат различни режими на скоростта – използвайте най-подходящия за Вас и не се стремете винаги да карате с максимално разрешената скорост от 25 км/ч: в много случаи това може да бъде опасно.

Повечето електрически тротинетки се задвижват след забутване с крак, но има модели, които могат да потеглят от място. Последното представлява опасност, особено, ако чакате да пресечете или случайно натиснете лоста за ускорение. Затова Ви съветваме винаги да изключвате тази функция.

При мокро време оставете електрическата тротинетка в дома си. Когато вали дъжд е не само неприятно да се придвижвате с електрическа тротинетка, но и опасно. При редица модели гумите са с ниско сцепление и при мокра настилка превозното средство става неконтролируемо.

Ако вали – слез. Не надценявайте възможностите на превозното средство!

Един основен съвет: не може да се възползвате от правата на пешеходците и от тези на водачите едновременно. Електрическата тротинетка е определен тип превозно средство. За неговото управление има конкретни задължения и са нужни базисни познания за правилата за движение. Не подценявайте всичко това!








Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 06.10.2022 г.
0
 
 
Аз също карам, редовно, от В.Т. съм и смея да твърдя, че се движа отговорно, че голяма част от редовните шофьорите на по улиците в града вече са ме запомнили (не с лошо рџ?ѓ) и че в нашия град са съобразителни шофьори и не си правим сечено взаимно (аз на двете колелет и те на четири колелета)!!! Но винаги има някой тъпанар-тиквеник, който се е*ава с всичко движещо се на пътя!
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
+2
 
 
Едно Лайно на 12г с Тротинетка щеше да ми мине през Краката изяде един Шамар.
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
+2
 
 
Аз така и не разбрах ако тротинетка, която се движи на път от градската или междуградска пътна система ми блъсне колата и счупи/одере/вдлъбне или направи каквато и да било щета по автомобила ми, КОЙ ще плаща после? Защо автомобилите имат задължителна Гражданска отговорност, а велисипедистите и тротинеткаджиите нямат нищо, при условие, че те също са участници в движението???
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
-1
 
 
Законът: велосипедист да спира и да бута на пешеходна пътека е също толкова абсурдно, колкото и шофьор да слиза да бута.
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
+3
 
 
Станах свидетел на много опасна ситуация , която за секунди щеше да е трагична.Микробус се движеше пред мен по бул.Сливница посока кварталите и на светофара преди затвора подаде мигач и зави на дясно по ул.Христо Смирненски .Точно в този момент бързо движеща се тротинетка в същата посока по велосипедната алея без да спре премина по пешеходната пътека , но светофара за пешеходци светеше с чернен сигнал , а светофара за десен завой на движещите се по платното светеше зелено.Благодарение на реакцията на водача на микробуса не се случи трагичен инцидент. Може би момчето на тротинетката се заблуждава , че като свети светофар за направо в зелено същото се отнася и за преминаващите по пешеходната пътека-която се явява като продължение на велоалеята, но там си има изрично указващ светофар светещ в червено и трябва да се съобразяват с него .Мисля ,че ще е добри преди такива опасни кръстовища на самата велоалея да се поставят знаци привличащи вниманието на управляващите тротинетки и велосипеди указващи им да спрат и да преминат бутайки превозното си средство.
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
+3
 
 
Най- са жалки шофьорите, които бързат и преминават преди пешеходците на десен завой, когато и за двамата е зелено. Нагли!
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
+6
 
 
До този под мен. Прав си, че колоездачите трябва да слизат от велосипедите и трябва да се оглеждат, но е задължение и на шофьора да намали и винаги да има готовност да спре на пешеходна пътека. А към пешеходците как се отнасяте? В цивилизованите страни не се налага да се казва това дори, там шофьорите не си и помислят да минат преди човек на пешеходна пътека. А в нашия закон пише и друго - че пешеходната пътека е продължение на тротоара - нали знаете там кой е господар?
Aнонимен
на 26.08.2021 г.
0
 
 
Че то и за колоездачите също няма правила и закони... Направиха им вело алеи и за какво, като по голямата част от тях се движат отново по пътното платно... А да не казвам как само изкачат пред колите без да се оглеждат... Ама да нали са на зебра и ако ги блъснете катаджията, ще обвини шофьора... Няма закони и правила за тях май... Или просто вече никой не му пука и си викат "кат ме блъснат, тамън ще изкарам някой лев след като ги съдя"... Мили колоездачи или серсеми да ви наричам и аз незнам вече... Във закона за пешеходеца е записано"спри и се огледай, ако няма идващ автомобил,чак тогава пресичай"... А не да се силите със колелетата или тротинетките пред автомобилите... Това е машина на която и трябва време за да спре... А особенно както и изкача те изневиделица, шанса да ви отнесат е огромен... После обвинявате шофьора... Вие имате 1 задължение да гледате само за идващи автомобили... Но шофьорите гледат пътната обстановка, знаците вас също и скороста със която се движат... Затова следващия път като се яхнете на колело или тротинетка се замислете преди да предприемете някаква безумна глупост...
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Зверство срещу 18-годишно момиче
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Световна черна хроника
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: