© | | Варненските архитекти предложиха да се бутне Аспарухов мост. Шокиращата идея дойде вчера, докато се обсъждаха алтернативите за разполагане на новия контейнерен терминал. Регионалните колегии на Камарата на архитектите и Съюза на архитектите се обединили единодушно около становището, че новите пристанища трябва да се разположат навътре в езерото. Проблемът с препятствието за големите кораби - Аспарухов мост пък щял лесно да се преодолее със събарянето му. "Този мост функционално и без това вече е рухнал", аргументира се председателят на Камарата на архитектите във Варна Георги Минчев. Имало много варианти и за надграждането му, обособяването му като трилентов, добави той.Общото становище на колегите му било, че места за новите терминали трябва да се търсят след пристанище "Леспорт". Предлаганите към днешна дата варианти за терминали на острова, както и пред "Максуда" били крайно неприемливи. "При положение, че се направи пристанище на челото на острова санитарно-охранителната му зона ще засегне кв. "Аспарухово". Ако бъде в "Максуда", натискът ще попадне върху южния район на града", коментира архитектът. Ето защо новите мощности тябвало да се изнесат възможно най-далеч от града. Проблемът с малките дълбочини също бил лесно решим - чрез драгиране.
Архитектът постави под съмнение изобщо необходимостта от изграждането на нов терминал. Той поиска министерството на транспорта да избистри своята стратегия за развитието на пристанищата и едва ако се прецени, че е толкова важно развитието на варненското и конкурирането му с Констанца, да се търси подходящо място за разширение. Той постави под съмнение и възможността на набелязаното за дълбоководен терминал място да бъде направен такъв. "На това малко място на терена на бившето предприятие "Управление за поддържане на морските канали и акваторията на пристанищата", ако мислите, че можете да направите пълноценно пристанище - няма да стане", директно атакува поддръжниците на идеята арх. Минчев.
Предложенията на архитектите предизвикаха бурни реакции сред морските специалисти, които обясниха, че реализирането им би струвало милиарди и едва ли ще се намери кой да направи толкова крупна инвестиция. Събарянето на Аспарухов мост изисква строителството на нов, което ще постави града пред и досега съществуващия проблем - липсата на алтернативно трасе. Не трябва да се пренебрегва и доста скъпото драгиране, което ще трябва да се извършва периодично, за да се достигат необходимите дълбочини, алармираха морските експерти.
Източник: в. "Позвънете" |