След успешното приключване на проекта за непрекъснато наблюдение по Шенген на морското ни пространство, изпълнен от консорциума, оглавен от "Черно море"АД - Варна, сега радиозаводът се стяга да участва в изграждането на подобна радарна система и по българо-турската ни граница. Това съобщи инж. Петьо Милков, изпълнителен директор на дружеството. По неговите думи варненският радиозавод отново е създал обединение с максимално българско индустриално участие.
Откритата вече система за денонощно наблюдение на морската ни граница по Шенген получи признание от Брюксел като една от най-добрите в ЕС. Тя разполага с дневни, нощни камери, радари (с марката на варненския радиозавод), които следят нонстоп и не позволят пиле да прехвръкне незабелязано, тъй като всичко се записва автоматично и после се архивира.
Първите данни след старта на системата показват, че нарушенията на морската граница рязко са намалели. Явно добре е задействало правилото страх лозе пази. Сега "Черно море" АД продължава проекта с обучение на кадрите и гаранционна поддръжка на системата. Изпълнението на този шенгенски проект е най-сериозното ни постижение за последните 20 г., заяви шефът на радиозавода. Той го определя като качествен скок, в резултат на натрупания опит през годините, който е издигнал рязко имиджа на варненската марка. Инж. Милков е категоричен, че вече имаме по-добра система дори от Холандия. Част от нея била изградена от френска фирма с варненски радари. Поради специфичната голяма нагънатост на морската им граница наблюдението ставало само на определени участъци, а не както у нас - на цялата територия. Гърция, Италия почти нямали гранично наблюдение. Така че нашата страна определено е сред европейските страни с най-силно гранично наблюдение, заключи шефът на радиозавода. Неговите очаквания са за материализиране на вече постигнатия имидж, който трябва да повиши финансовите резултати на завода. Нещо, което се оказва много трудно в условията на кризата, обхванала цяла Европа. Приключилото най-значимо световно морско изложение в Ротердам, на което са били представени и варненски радари, показало с 30% срив на участието. Бедата е, че кризата удари най-тежко корабоплаването и корабостроенето, което е основен потребител на радари. Голям е спадът на пазара на радарна техника в Западна Европа (основен пазар на варненския завод), в Русия. Арабските революции нанесоха сериозен удар на сделките със страните от Близкия изток.
Инж. Петьо Милков, съпредседател на сдружение "Българска отбранителна индустрия": Оцеляваме напук на всичко
Отбранителната ни индустрия е реално най-българската, защото в нея няма чужди капитали и оцеляваме напук на всичко. Това заяви инж. Петьо Милков, който отново е преизбран за съпредседател на сдружение "Българска отбранителна индустрия". В рамките на асоциацията има 17 фирми, от които близо 12 са производители. От нашия регион в нея са "Черно море" АД и КРЗ - Лъджата, който е под шапката на "Терем"АД. Ние не искаме директна помощ или някакви други протекции от държавата. Много сме малки в този световен бизнес, за да можем сами да се договаряме на външните оръжейни пазари, коментира инж. Милков. Той дава за пример Арабския свят, Далечният изток, където се работи само на правителствено ниво, и не вървяло като фирми да преговарят с техните министри. Говори се, че нашите посланици трябва да вършат работата на бизнеса. Така, както правят немалко от чуждите у нас, които не се свенят да съдействат при участието на техни фирми в наши търгове. Това, което се промени напоследък, е, че нашите търговски и военни аташета са на щандовете ни по време на международните изложения на отбранителната индустрия, каза инж. Милков. Но само това не е достатъчно, за да се лансира пътят ни на външните оръжейни пазари, допълни той. Сегашното правителство ни разбира, но няма реални стъпки, защото все още няма достатъчно опитни хора, които да проведат тази политика от ниво министър надолу, заключи съпредседателят на асоциацията.
Източник: в. Черно море