Неуредици в Закона, регламентиращ движението на МПС-а със специален режим на движение, притесняват силно работещите в системата на МВР, които често са изправени пред тежък избор дали да спасяват човешки живот или да спазят буквата на закона, дори когато друг е нарушител. Това сподели за Varna24.bg Ивайло Янчев, председател на Синдикално дружество 32 към Синдикалната федерация на служителите в МВР и действащ пожарникар.
"В този закон е описано, че наши служители могат да преминават на забраняващ червен светофар, могат да нарушават маркировка и знаци, когато изпълняват служебните си задължения, но въпреки всичко, ако при ПТП с друг автомобил нанесат имуществена вреда, търпят наказание, дори другият нарушител да е виновен. Наказанието е както административно, така и служебно, което е дисциплинарно. Това ни затруднява, тъй като има възможност да се премине по някоя улица и дори гражданин да е спрял неправилно и ни пречи да преминем, това не ни освобождава от отговорност.
За пример мога да дам ситуация от миналата седмица, когато бързахме за спасяването на 18-годишно момиче, затиснато при катастрофа с бетоновоз на варненски булевард. При движението на служебния автомобил имахме съприкосновение с автобус, при което докоснахме с дясното огледало на автомобила автобуса. Ние нямаме право на двустранни протоколи, трябва да изчакаме екип на КАТ на местопроизшествието и съответно всички останали процедури. В това време докато уреждаме бюрократични въпроси можем да загубим човешки живот. Въпреки, че по автобуса нямаше абсолютно никакви щети, нашият служител по закон е виновен и получава акт по ЗДП. Отделно след прибиране в службата се изготвят справки и протоколи и по етичен кодекс на МВР служителят бива наказан и дисциплинарно. Това е в противоречие на правните норми. Не може за едно и също провинение да търпиш един път административно наказание и втори път наказание в службата си.
Тава крие опасност нашите колеги да изпълняват под стрес и с огромни притеснения служебните си задължения. Трафикът във Варна е много натоварен. Ние бързаме, за да спасяваме застрашени хора в тежки катастрофи, пожари, наводнения и други подобни ситуации. Много трудни са решенията на командирите на отделения и началник смените, които ръководят екипа. Когато имаме неправилно спрял автомобил на улицата и е затруднено движението на пожарния автомобил, а в същото време се вижда, че има голям пожар и хора бедстват, тези хора са изправени пред тежък избор – да спасяват човешки живот или да не нарушат закона. И в такава ситуация, ако има съприкосновение с друг автомобил, се препраща друг екип, а този остава на място да чака КАТ. Разбирате, че за един човек, който чака помощ всяка минутка е ценна“, коментира Ивайло Янчев.
Младият синдикален лидер, сподели още, че често на пътя срещат нетолерантност, агресия и присмех. В същото време има и толерантни шофьори, които проявяват съпричастност и внимават, оказват съдействие на екипите в трафика.
За да не работят служителите под стрес и напрежение, според работещите в системата трябва да има промени в Закона за движение по пътищата и Закона за МВР, според които автомобилите със специален режим на движение при изпълнение на служебни задължения да бъде неприкосновен и най-вече по отношение на нарушителите.
Стана ясно още, че през годините не веднъж тези въпроси са били поставяни пред различни работни групи в министерството, но проблемът продължава да стои.