Проблемите няма да се разрешат с разкрояването на степените, посочи проф. Донев, според когото е наложително преди всичко да се премахне субективизмът при акредитирането на ВУЗ-овете. "В тази процедура има прекалено много държавна намеса. Висшите училища трябва да запазят своята автономност", каза ректорът. Според него подборът на акредитационните съвети трябва да бъде дело на университетите. Не трябва да се допуска и акредитиране на висши учебни заведения, които не разполагат с необходимата материална база за качествен учебен процес, смята ректорът. По думите му най-точната оценка за качеството на обучението, което предлага даден университет, е броят на студентите които той обучава.
Намаляването на срока за получаване на бакалавърска степен няма да доведе да понижаване на качеството, смята още ректорът на ИУ. Мнението му е, че по този начин ще се увеличи учебното съдържание в магистърските програми. В момента се получава известно припокриване на съдържание, а така тези пропуски могат да бъдат изчистени, обясни проф. Донев. По думите му най-сериозен продължава да бъде проблемът с финансирането на труда на университетските преподаватели и висшето образование като цяло. Няма как тези преподаватели да бъдат стимулирани да работят и да се развиват с възнагражденията, които получават, заяви ректорът.
Сега действащата система за акредитация на университетите е доста по-отговорна и добре изпитана, каза пък проф. Димитър Георгиев, зам.-ректор по акредитация и развитие на Техническия университет в града. Според него на този етап не е ясно какви принципи ще следва новата скала за оценка. Тя обаче може да създаде предпоставки за нерегламенирано въздействие, смята проф. Георгиев. Той не възприема положително и идеята за отпадане на централизираното присъждане на научни степени и звания. Много е трудно да корумпираш един съвет от 20-30 специалисти, докато това не може да се каже със сигурност за комисиите, които ще се създават в университетите, посочи доводите си зам.-ректорът. Според него промяната ще доведе и до определянето на различни критерии в отделните ВУЗ-ове. Системата ни е тромава и не отговаря на европейските стандарти, но все пак не бива да забравяме, че живеем в България, каза още зам.-ректорът. Според него трябва да се мисли преди всичко в посока на увеличаване на финансирането и субсидиите във висшето образование.
Източник: в. "Позвънете"