© Varna24.bg | Само няколко месеца, след като десетки снимки и видеоклипове, публикувани в Интернет, илюстрираха абсурда на системата от велосипедни алеи в Бургас, Варна вече е на път да засенчи тази популярност.В момента в града се изграждат около 16 км. велосипедни алеи. Те са един от десетте компонента на проекта за интегриран градски транспорт, който се изпълнява с европейско финансиране по програма "Регионално развитие".
Начинът на проектиране и изпълнение на велосипедните алеи обаче, също както и в Бургас, през последните месеци стана повод за редица критични публикации в местната преса и подигравателни статуси в социалните мрежи.
"Още от 2012г. участваме активно със становища и предложения в проектирането на алеите, но за съжаление от община Варна изобщо не им обръщат внимание", казва Здравко Василев, председател на сдружението "Велоклуб устрем". То е посочено като партньор на община Варна още преди четири години при представянето на проекта пред финансиращия орган.
"Като сдружение на хора, които всеки ден карат велосипед предупреждавахме не един път какво не трябва да се случи при строителството на алеите. За съжаление в момента виждаме, че е направено точно обратното", казва още Василев.
Абсурдите, допуснати при изграждането на системата от алеи за колоездене в централната част на Варна са очевидни. Част от платната са проектирани в средата на тротоарите край търговския бул. "Владислав Варненчик".
Алеите прекъсват внезапно пред стълбищата на пешеходните подлези или на кръстовищата в центъра на Варна, правят резки завои под ъгъл в наклонени участъци, стесняват се в еднопосочни ленти с ширина под допустимата, на пътя им неочаквано се изправят стълбове от контактната мрежа на тролейбусния транспорт в града...
"Практиката, утвърдена в цял свят е велосипедния транспорт да се интегрира с автомобилния, а не с пешеходните зони, обяснява Здравко Василев. Това, което виждаме във Варна сега е, че са нарушени всички правила на добрите практики по изграждането на велосипедни алеи".
Според него, едно от нормативно установените правила е алеите да бъдат непрекъснати.
"Направено е точно обратното, обяснява Василев. Алеите прекъсват на всяко кръстовище като на много места дори не достигат до него. При това положение на кръстовище сте задължени да слезете от велосипеда си и да участвате в движението като пешеходец. В закона за движение на пътищата е записано, че е забранено да се кара велосипед в пешеходни зони, обяснява още той. В същото време законът задължава велосипедистите да карат по предназначените за това алеи, когато те съществуват. Бъркотията е пълна!".
В страните, където велосипедът е равностоен на останалите видове транспорт, хората отдавна са свикнали да ходят с колелото си на пазар, да водят децата си на детска градина и т.н. Това и целта на разяснителната кампания, която в момента се провежда във Варна.
"Представете си какво би се случило ако стигнете до подлез с велосипед, на който има пълна кошница с продукти, багажни сакове, дете в столче, или ако той е оборудван с все по-популярните ремаркета?", казва Здравко Василев.
Председателят на "Велоклуб устрем" разказва, че последното становище, изпратено до Биляна Якова, управляваща проекта за "Интегриран градски транспорт" в община Варна, е било внесено в деловодството на общинската администрация през юни т.г.
"През август се срещнахме с г-н Христо Иванов, зам.-кмет на Варна и главния архитект на града Виктор Бузев. На тази среща стана ясно, че никой не си беше направил труда дори да прочете становището ни", каза Василев.
Резултатът от тези отношения според него сега е, че, при изграждането на системата от велосипедни алеи във Варна, няма нито един детайл, в който да не са допуснати грешки.
Съвсем другояче стоят нещата според Петър Гърбузов - директор на дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство" в Община Варна.
"Естественото продължение на тротоара, за да се премине на отсрещната страна на улицата, е подлеза, обясни той. Няма как да прекараме велосипедистите през най-натоварените кръстовища в града освен през подлезите. Нормативно всички наредби са спазени - имаме си проект, имаме си разрешение за строителство, проектите са одобрени по надлежния ред", казва той.
Проверка, извършена от "Велоклуб устрем" обаче сочи обратното. Според резултатите от нея всички, изградени до момента алеи във Варна, са с около 50 см. по-тесни от ширината, записана в документацията по проекта. Най-фатално е това стесняване при т.нар. "еднопосочни" алеи, което ги прави на практика неизползваеми.
Зам.кметът на Варна Христо Иванов заяви в края на миналия месец, че два от участъците на веломрежата във Варна действително са планирани като "еднопосочни" и ще следват посоката на движение в автомобилните платна, край които са разположени. Иванов обаче не коментира проблема с ширината, качеството и функционалността на велоалеята.
Неговото име влезе в медиите през 2013 г. Тогава Агенцията за държавна финансова инспекция оповести в доклад данните от одитна проверка за управлението на общинската собственост във Варна по време на последния мандат от управлението на бившия кмет на града Кирил Йорданов.
Според този доклад през 2012г. в качеството си на заместник-управител на общинското предприятие "Инвестиционна политика" Христо Иванов е приел с протокол сграда, построена по договор с община Варна, която към датата на подписването на документа е била абсолютно неизползваема, а няколко месеца по-късно е била разрушена и разграбена.
Негодната сграда е струвала на Варна повече от 900 хил. лв. Независимо от този факт през 2013г. Иванов беше повишен и стана зам.-кмет на Варна в екипа на новия кмет на града Иван Пртних.
Въпреки подадените сигнали, документираните абсурди и критичните публикации в медиите, изграждането на велоалеите във Варна е пред завършване. Тяхната стойност е малко над 4.6 млн. лв., а изпълнител е дружеството по Закона за задълженията и договорите "Арма". В него собственици са компаниите "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг", които от години, с малки изключения, работят по почти всички обществени поръчки за строителни и ремонтни работи, възлагани от община Варна.
Без значение какъв ще бъде крайният резултат вече са похарчени и парите от бюджета в размер на 800 хил. лв. за публичност по проекта "Интегриран градски транспорт на Варна". Най-сериозното перо в него - около 386 хил. лв. е предвидено именно за "популяризиране на колоезденето".
"За няколко образователни събития по тази тема "Велоклуб устрем" е получил не повече от 3-4 хил. лв., каза за "Дневник" Здравко Василев. Останалото отиде за брошури и билборди".
Общата стойност на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" е 110 млн. лв. Договорът за неговото финансиране чрез Европейския фонд за регионално развитие беше подписан през 2012г. и трябваше да осигури една от най-мащабните публични инвестиции във Варна за последните 25 години.
Източник: в. "Дневник" |