Категоричното си несъгласие с начина, по който са изградени велоалеите във Варна изразиха днес представители на велоклуб "Устрем" във Варна, предаде репортер на
Varna24.bg. Колоездачите настояват трасетата за придвижване с колело да са изградени като обособени артерии по пътното платно, а не по тротоарите.
"Тези велоалеи, които бяха изградени във Варна, не са функционални и ефективни, просто някой похарчи напразно едни големи пари. Досега се придвижвахме сравнително бързо и безпроблемно, сега ще се наложи да се блъскаме в пешеходци, инвалиди, майки с колички и всички, които предпочитат да се движат по велоалеите. Това ще наложи отново да ползваме пътното платно, което на практика ще криминализира колоезденето във Варна", сподели днес Калоян Стоянов от велоклуб "Устрем.
Друг член на клуба, Славчо Георгиев, показа обувките със специализиран шпайк, които използват колоездачите. Те се закачат за педалите на колелото и при всяко слизане от него, при преминаване в подлез или пресичане, ще се налага обувките да бъдат разкопчавани и събувани и след това отново обувани.
"Велоалеите направиха нещата по-лоши, тепърва проблемите с използването им предстоят. Преди се движехме по булевардите като част от автомобилния трафик, защото ние сме част от участниците в пътното движение. Сега ще ни заставят да караме по тротоарите и да се блъскаме в пешеходците. Още преди четири години предоставихме на общината схема и карта, на която бяха разчертани разумните маршрути за велоалеите, но никой не се съобрази с нас", оплакаха се още колоездачите.
Те присъстваха на среща с проектанта на велоалеите Тодор Тодоров от "Трансконсулт 22". Той от своя страна обясни, че маршрутите са съобразени изцяло с градоустройствените правила и изисквания.
Стана ясно, че строителството на велоалеите ще приключи до края на седмицата. Общата дължина на трасетата е 15 километра, като на места широчината им е 1 м., а на повечето места 2 метра.
Тодоров бе категоричен, че няма начин велоалеите да бъдат свалени на пътното платно. Едва след известни поправки в нормативните уредби можело да дадат възможност част от транзитните трасета да бъдат свалени на пътя. Според проектанта е време велосипедисти и пешеходци да се научат на съвместно съжителстване. Тодоров допълни още, че идеята на алеите, част от проекта за интегриран градски транспорт, е да се премине към масово използване на автобусен транспорт и колелета, за да се облекчи автомобилния трафик в морската столица.
Малко по-късно днес в отворено писмо до медиите бе изразено становище, че велоалеите са незаконосъобразни, тъй като влизат в противоречие с изискванията на Закона за движение по пътищата. В материалът се настоява за пълна ревизия на похарчените средства за изграждането на трасетата в морската столица.