© Varna24.bg | | Водомерите в жилищата са частна собственост, а не на ВиК, обясниха след запитване на в. "Черно море" от дружеството. Поводът са зачестилите въпроси на варненци, свързани със стартиралата проверка и подмяна на водомерите в домовете им.Всички средства за измерване подлежат на задължителна метрологична проверка през всеки 10 години от тяхното поставяне, сочат последните изменения в нормативната база от септември тази година, в частност - Законът за измерванията. Според специалистите именно през такъв период уредите започват да показват значителни изменения от нормата.
В момента служителите на ВиК - Варна, правят проверка на всички водомери на абонатите в града. За тези от тях, за които се установи, че не са минавали проверка през последните 10 години, се издава предписание на собственика на устройството да бъде извършена такава.
"На основание Наредба №4, чл. 34а при индивидуалните водомери това става за сметка на потребителите", уточниха оше за нашия вестник от ВиК - Варна, допълвайки, че съгласно същата наредба водоснабдителните дружества имат ангажимент за поддържането, проверката и обслужването за своя сметка единствено на общите водомери. Според чл. 11, ал. 4 и ал. 5 във водоснабдяваните обекти с повече от един потребител всеки абонат поставя индивидуален водомер, а доставката, монтажът, проверката, поддържането, ремонтът и смяната му са задължение на потребителя.
"Разходите за всичко това са за сметка на потребителите, тъй като по силата на нормативната база те са тяхна собственост", разясниха още от дружеството. От там ни обясниха също, че ако абонатът получи предписание за периодична проверка на водомера или за смяната му с нов, отговарящ на изискванията на чл. 33, ал. 4 от Наредба № 4, има три варианта, сред които потребителите могат да избират.
1. Да заплатят на касата на ВиК - Варна, за демонтаж на водомера. Служител на дружеството ще посети абоната в дома му и ще демонтира водомера, за да му бъде направена периодична проверка по силата на чл. 34а, ал. 2 или в сервиза за водомери към дружеството. Ако средството за измерване е преминало проверката и е поставен актуален знак, служител на дружеството монтира и пломбира изправния водомер на абоната срещу заплащане по тарифа. Служител на ВиК - Варна, монтира и пломбира водомера. Ако той е неизправен абонатът следва да го ремонтира или да закупи нов водомер. За времето на проверката се монтира подходящ заместител. 2. Абонатът закупува нов водомер, одобрен по реда на чл. 33, ал. 4 от Наредба №4. Заплаща на касата на ВиК - Варна, за демонтаж, монтаж и пломбиране холендъра на водомера и служител на дружеството извършва подмяната на водомера. 3. Абонатът може да се обади на фирмите, упълномощени от ВиК - Варна, за подмяна на индивидуални водомери. Техни представители посещават абоната, подменят с нов водомер, отговарящ на всички нормативни изисквания, и го пломбират.
Телефоните за връзка с ВиК и фирмите са изписани на сведенията за ремонт, които инкасаторите връчват на абонатите, чиито водомери трябва бъдат проверени и/или подменени. Всеки сам може да избере един от тези три варианта за проверка и/или подмяна на водомера, който е най-удобен за него. Сроковете за проверка на водомерите или за подмяна на неработещите са упоменати в сведенията, които абонатите получават от инкасаторите на дружеството.
При неспазване на изискванията на Закона за измерванията за периодична проверка на средствата за измерване на всеки 10 години се налага глоба от 100 до 300 лева.
Източник: в. "Черно море" |