Бивши и настоящи студенти от ВСУ "Черноризец Храбър": | виж още |
|
Световноизвестният датски урбанист проф. Ян Геел, чиито проекти са реализирани в почти всички световни столици, е разгледал Варна, споделяйки впечатленията си за развитието на градските зони.
"Професор Геел беше изненадан от похватите, с които се ограничават автомобилите, за да не превземат пешеходните пространства - колчета, саксии и дори кофи за боклук", каза арх. Бузев.
Идеите на проф. Геел, според главния архитект на Варна, са приложими и у нас, но е необходимо време.
"Първо трябва да приемем дисциплината като наш мироглед, каза той, както и да определим доминиращия фактор в града. Човекът е на първо място в мирогледа, който проф. Геел сподели с нас, което означава, ако следваме неговия път, на първо място трябва да бъдат хората, след това велосипеди, градски транспорт и накрая автомобилите. Това ще е една битка, в която съм убеден, че пешеходецът ще победи", категоричен бе арх. Бузев.
Като шофьор главният архитект е убеден, че ако се возим по двама в автомобил вместо по един, трафикът в града ще се облекчи с 50%.
Според него изграждането на новия булевард "Васил Левски" ще отклони трафика от центъра на града и това ще помогне да се започне постепенно устойчиво прилагане на принципите за даване на предимство на пешеходното придвижване.
Студентската лаборатория "Варна - град за хората" се провежда във ВСУ под патронажа на проф. Геел. Една от целите е създаването на релефна карта в Морската градина, която ще ориентира гостите на града за всички забележителности в парка, представени по атрактивен начин. Идеята е на студента Кристиан Иванов, който уточни, че тази карта ще даде възможност на хората с увреждания чрез допир да си представят формите на сградите и релефа на терена. Той добави също, че картата ще бъде изградена по реален 3D модел.
"Всички проекти на студентската лаборатория ще бъдат насочени към хората - обяви арх. Жекова. - Организиране на публичните пространства, градските площади, пешеходните алеи, парковете, оформянето на кварталните градинки и т.н."
"Развитието на града виждаме, като се обърне по-голямо внимание на пешеходците. В нашите проекти ще бъде заложено и непресичане на потоците - автомобилен и пешеходен на едно ниво. Ще търсим решение за преминаване на различни нива, за обходни маршрути, така че пешеходецът да бъде на първо място", добави арх. Жекова.