Тече, всичко тече. Времето няма бряг. И ни влече, няма как... С песента, изпълнена от Асен Кисимов, белязала един от големите сериали на родното кино – "Васко Да Гама от село Рупча“, ще започнем днешното ни пътешествие в рубриката на
Varna24.bg –
"Преди и сега“.
Песента е написана точно по времето на горната снимка от нашия колаж – средата на 80-те години на ХХ век.
Красиви млади момичета се движат по Аспаруховия мост. Сега това е рядкост – и може би за добро, че иначе ще има катастрофи, породени от изваяните тела на красивите варненки.
Разлика в градския пейзаж почти няма. Липсват големите блокове на кръстовището на бул. "Христо Ботев“ и "Кракра“, както и в това, че под Франга баир лозята не са толкова застроени.
Осветителните тела тогава са били по средата на моста. Те бяха изместени при пускането на тролейбусната линия към "Аспарухово“.
Тролейбусният транспорт във Варна започва своето функциониране на 1 януари 1986 г. Към днешна дата контактната мрежа в града е с дължина 51 км., от които 37 се използват за функционирането на 3 тролейбусни линии.
Първата тролейбусна линия във Варна е с маршрут Нептун - ТИС Север. Трасето е по бул. "Сливница“, а след това прави завой по бул. "Ян Хунияди“ и стига до ТИС Север. Първоначално линията се означава с 1, но за да се избегне повтаряне с автобусните линии е взето решение пред цифрата да се сложи буквата Т.
Иначе към ноември 2023 тролейбусен транспорт в България съществува в 10 града – Бургас, Варна, Враца, Пазарджик, Плевен, Русе, Сливен, София, Стара Загора и Хасково.
Спрени от експлотация, впоследствие с напълно демонтирана контактна окачена тролейбусна постояннотокова мрежа, има в градовете Казанлък, Велико Търново, Пловдив (не изцяло премахната), Габрово, Добрич и Перник.
Не изцяло завършени тролейбусни контактни окачени мрежи е имало в Благоевград, Видин, Димитровград, Горна Оряховица/Лясковец, Шумен и Ямбол.
Идеи за тролейбусни окачени мрежи е имало в Димитровград, Кюстендил, Кърджали, Ловеч, Смолян и други.
Единственият необластен град в България с тролейбусен транспорт е бил Казанлък.
В Плевен пътуванията в градския транспорт се осъществяват основно с тролейбуси (с изключение на 4 електробусни и няколко автобусни линии). В транспортните схеми на всички останали градове (с изключение на София, където има трамваен транспорт и метро), тролейбусите имат второстепенна, затихваща роля след автобусите.
Припомнете си
"Преди и сега“ от миналия път
ТУК.