Възприемаме всяко нещо за даденост и често забравяме, че и то е било "родено“. Днес в рубриката на
Varna24.bg –
"Преди и сега“, ще ви покажем етап от строителството на един от символите на Варна – Аспаруховия мост.
Това е мостът с вторият най-голям отвор в България от 160 m след моста Нова Европа (Дунав мост 2) между Видин и Калафат, който има няколко отвора от 180 m.
Преди Аспаруховият мост да бъде построен, транспортът между Варна и Бургас е по-затруднен. Каналът между езерото и морето е преодоляван посредством подвижен метален мост, вдигащ се при преминаване на кораби. Това изключително е забавяло стопанските и туристическите връзки между Северна и Южна България.
Пуснат е предсрочно в експлоатация на 8 септември 1976 година, като е открит от председателя на Държавния съвет Тодор Живков. Направено е освещаване от варненския митрополит Кирил на 7 април 2013 г.
Мостът е проектиран за стандартните натоварвания – Н-300 и НК-800, вятър и температурни разлики, при което провисването на средния отвор е около 0,3 m. Средната част е стоманена непрекъсната греда с 3 отвора (80 + 160 + 80 m), с максимална височина 52 m, проектирана от Димитър Димитров, а подходите към нея са от стоманобетонни прости греди. Под него минават кораби, за да достигнат пристанище Варна Запад.
Освен на земетресение от 7-а степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 km/h и температурна разлика от -40° до +40°C.
Припомнете си
"Преди и сега“ от миналия път
ТУК.