Международна конференция на тема "Създаване на подкрепяща образователна среда за деца със специални нужди в детските градини" ще се проведе наесен във Варна. Форумът ще е на 25 септември в аулата на Икономическия университет, събитието се организира с подкрепата на Община Варна, пише "Черно море“. Специално приветствие към участващите ще поднесат и от Регионалния образователен инспекторат.
Основен акцент в конференцията е споделяне на опит и дискутиране на добри практики от България и Норвегия относно създаването на подкрепяща образователна среда за децата със специални нужди в детските градини. Специалистите ще поставят акцент върху семейно-ориентирания подход в езиково-речевото обучение и върху музикотерапията.
Българския опит по темата ще представи гл. ас. д-р Анна Трошева-Асенова - логопед и специален педагог. Тя е съавтор на книгите "Как да подпомогнем детето с обучителни трудности в училище и вкъщи" и "Приобщаване на детето с увреден слух в образователната среда".
Гост-лектори от Норвегия ще са Моника Ингемарсон - детски учител и логопед, и Венче Рогнлид - специален педагог. Двете са консултанти към Норвежката система за подкрепа на образованието за деца със специални нужди.
В Норвегия т.нар. специално образование е преминало през същите етапи на развитие, някои от които са познати и у нас - от сегрегация на децата в институции и специални училища през специални класове в общообразователни училища до включване в редовни занятия в общообразователни детски градини и училища и осигуряване на допълнителна подкрепа от ресурсни центрове. В Норвегия децата със специални нужди имат право на обучение, което е специално адаптирано по отношение на съдържание, организация и структура на образователната програма.
По време на конференцията ще бъдат обсъдени идеи и предложения за промени относно подобряване на подкрепящата среда за деца със специални нужди в детските градини у нас.
Опитът на специалистите показва, че колкото по-рано децата със специални нужди се включат в общообразователната среда на детската ясла и градина, толкова по-лесно се интегрират и изграждат социални взаимоотношения със своите връстници, като в най-добрия случай се научават да им подражават и приемат правилния модел на поведение.