Сега предстои уточняването на стандартите в производството на радари, защото техните се различават от нашите.
Първата стъпка на бъдещото коопериране с Япония вече е направена и сега важното е българската и японската фирма да се сработят. Крайната идея е заедно да изработим модерна електроника и да се получи конкурентен продукт. Производството на бреговия радар, който ще бъде многофункционален, ще се извършва във варненския завод и заедно ще го продаваме на международния пазар, подчерта инж. Милков.
Този продукт не е сериен и беше произведен за изграждането на системата за брегова охрана за морската граница през 2010 г.
Тогава с европейско финансиране беше изградена първата по рода си система за охрана и наблюдение на морската ни граница, станала известна като "синята граница". Поръчката беше изпълнена от консорциум, в който влязоха немска и две български компании ("Оптикс", Панагюрище, и "Черно море" АД), като главен координатор стана директорът на варненския радиозавод. Разработката включваше 12 подсистеми - основната беше радарната, която работи при всякакви метеорологични условия. По цялото Черноморско крайбрежие бяха разположени и видео-, термовизионни системи, мобилни средства за наблюдение и др. С право беше призната за най-модерната брегова система за охрана и наблюдение, която отговаря на всички шенгенски изисквания. Въпреки че тогава не можаха да се отделят допълнителни средства за поддръжката й, ние продължихме да го правим на парче. Наскоро беше извършен оглед съвместно с МВР и се оказа, че всички основни функции на системата са изправни (за разлика от двете "зелени" системи по българо-турската граница, където има сериозни забележки ). Това говори много добре за нашата работа, каза още шефът на предприятието.
Варненският радиозавод работи предимно по стратегически договори основно с партньори от НАТО. Работим и с руска фирма, която има същия предмет на дейност по бреговата охрана. Досега обаче не бяхме се кооперирали с Япония, подчерта инж. Милков.
Другото ново нещо през годината е решението на правителството (в оставка), с които определи почти всички предприятия от отбранителната индустрия като стратегическите обекти на националната сигурност. Стана с Министерско постановление №181, като в списъка на стратегическите предприятия беше включен и варненският радиозавод. Това е във връзка със събитията напоследък; конфликтни точки има на много места по света. Нашите граници също са застрашени. По морската ни граница вече действа шенгенската система за брегова охрана и в тази насока помагаме на Военноморския флот, на Гранична полиция. В случаи на конфликти ще трябва да разчитаме на собствени сили и по инициатива на Министерството на икономиката всички вече сме в списъка на стратегическите предприятия за националната сигурност. Нещо, което е много важно за нас, коментира инж. Петьо Милков, който е и съпредседател на сдружение "Българска отбранителна индустрия". Според него още от създаването на тяхната организационна структура преди 12 години са се опитвали да внушат на управляващите у нас, че не бива да разчитат само на външните партньори, а да се изисква те да работят на офсетен принцип с нашите предприятия от бранша. Нещо много важно, за да можем при конфликтна ситуация сами да решаваме проблемите. Преди две седмици се е провело заседание при министъра на икономиката (в оставка) Божидар Лукарски, в което участвали представители от цялата отбранителна индустрия, от Министерството на отбраната и ДАНС. На него е била обсъдена икономическата сигурност на предприятията от бранша, тяхната кондиция, за да могат да свършат поставените им задачи. Знаем, че в конкурентна среда държавата не може пряко да ни възлага поръчки, но в края на краищата има механизми Когато е свързано с националната сигурност, нашите приятели от Западна Европа знаят как да ги прилагат, защото става дума за национални приоритети. Надяваме се с включването ни в списъка на стратегическите предприятия най-после и ние да влезем в националните приоритети, защото е от значение за сигурността на страната, допълни съпредседателят на сдружение "Българска отбранителна индустрия".