На 16.06.2020 от 18:00 часа пред Община Варна, се организира граждански протест за пълна отмяна на противоречивия Закон за социалните услуги (ЗСУ), влизащ в сила от 01.07.2020, както и срещу недопустими постановки в законодателството за "закрила" на детето, се посочва в писмо, изпратено да
Varna24.bg.
Организаторите твърдят, че ЗСУ обслужва не интересите на хората в нужда, а тези на частните доставчици на социални услуги, които могат да бъдат търговски фирми и неправителствени организации (НПО), включително и чуждестранни.
Според тях, чрез ЗСУ се приватизира зад гърба на народа социалната сфера. Заедно с това се дават свръх-високи правомощия на частните доставчици на социални услуги ("ДСУ") да се разпореждат с живота на семействата и децата, като се създава привилегированост на едни граждани спрямо други и се засягат основни конституционни права.
Вече цяла година редица граждански организации протестират срещу този закон без подобаваща обратна връзка от страна на МТСП, без дискусия и с нулев диалог.
На 5 март 2020 г. Конституционният съд беше сезиран с искане за обявяване на противоконституционност на целия ЗСУ и в момента делото е в ход пред КС. Но управляващите са решили да пуснат закона в действие без да изчакат произнасянето на Конституционния съд!
Досега бяха организирани национални и регионални протести, две национални граждански инициативи-подписки, бяха внесени редица становища в Парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика и в МТСП.
Гражданите със съжаление отчитат, че опитите да се контактува с МТСП са провалени и се заканват да търсят среща директно с премиера Бойко Борисов.
“Настояваме за публичен дебат, настояваме да се чуят всички гледни точки, настояваме да получим конкретни отговори на съобщените от нас сериозни проблеми" Не желаем писмени отговори пълни с неистини. Желаем диалог" - заявяват лидери на движението.
Според тях ЗСУ не бива да влиза в сила, дори и "за малко" със следните мотиви:
"Социалните услуги са търговска дейност: извършват се от търговци, платени са, и са включени в Закона за ДДС като сделки, както и в Закона за концесиите. Целият механизъм на ЗСУ е устроен на търговски и пазарен принцип, като не е гарантирано достигането на финансираните от държавата социални услуги до всички граждани.
Това, че ДСУ сами изработват оценка на потребностите на нуждаещия се, която после сами реализират, е гарантирана печалбата на ДСУ от парите на данъкоплатците.
Налагане на задължителни социални услуги на родителите, които се наказват с глоба от 2000 до 3000 лв. или имуществена санкция от 3000 до 5000 лв. - при първо нарушение- чл.169 ЗСУ.
ЗСУ е пълен с груби нарушения на конституционните права на гражданите: достъп на ДСУ (вкл. чуждестранни) до всичките ни лични данни, достъп до децата по всяко време без знанието и съгласието на родителите (т.нар. "мобилни услуги" в училища, градини, ясли), противопоставяне на правата на децата на правата на родителите, липса на ефективен контрол, включително съдебен, и липса на отговорност за вреди от действията на ДСУ, създава редица предпоставки за изземване на държавни правомощия от частните ДСУ.
Въвежда изключително важни и недопустими изменения в редица закони, свързани с децата и семейството: Закона за закрила на детето, Семейния кодекс, Закона за предучилищното и училищно образование, Закона за защита от домашно насилие, и др.
ЗСУ изобилства от правни абсурди, "вратички" за злоупотреби, корупция и конфликт на интереси.
Социалните услуги могат да се отдават на концесия според Закона за концесиите – не сме съгласни живота на българските семейства и деца да бъдат отдавани на концесия никому, още по-малко на чуждо финансирани НПО!
С приемането на ЗСУ погрешно се счита, че с него ще се решат проблемите на хората с увреждания. Задълбоченият прочит на ЗСУ разкрива, че законът не е създаден за удобството на хората с увреждания, а за това на доставчиците.
Държавата образно казано "си измива ръцете" със ЗСУ спрямо хората с увреждания и другите нуждаещи се граждани – ДСУ сам решава дали и какви услуги да предостави, ако те изобщо са заплатени от държавния бюджет. Ако ли не, нуждаещият се трябва да заплати "услугата"от собствения си джоб, и то на цена, каквато доставчикът сам определи!
Всеки би могъл да си направи аналог със здравната система с всичките й недостатъци – липсващите направления, материалният интерес на лекарите, случаите на източване на здравната каса, и т.н. Дали искаме да повторим същия опит и със социалната ни система, като я превърнем в пазар?
В заключение можем да обобщим, че не може да има козметични поправки на ЗСУ. Нарушенията на конституционни права са толкова многобройни и повсеместни, икономическата и управленска логика толкова абсурдна, че единственият възможен вариант е отхвърлянето му и задълбочена преоценка на цялата социална политика и особено тази, свързана с децата и семейството", се посочва в информацията, изпратена до модията ни.
Повече информация можете да получите във фейсбук групите: "
Родители обединени за децата -ВАРНА“ и "
Единение за семейството и децата“