© Impact Press Group | | Като дойде есента, във Варна се създава усещането, че цялата търговия е сезонна. Започват да изчезват преместваемите будки, барачките затварят. Процесът обаче не засяга само сезонните търговци на открито, а всички. По витрините на магазините в традиционните търговски части на града започват вместо стоки и ярки реклами да се появяват надписи от типа "тотална разпродажба" и "ликвидация". Доста бързо след това те се заменят с друга табела - "Дава се под наем".За съжаление тези табели остават понякога твърде дълго, което не говори добре за бизнес средата в града ни. От една страна, важен фактор за сриването на много малки магазинчета са моловете, където повечето клиенти пазаруват значително по-удобно. Дори и моловете обаче изпитват трудности заради основния фактор - свиването на потреблението, което е естествено следствие от проточилата се криза.
"Хората вече не купуват, нямат пари" - тази фраза се повтаря от години от варненските търговци, особено от тези, които наемат магазините си. Този неоспорим факт ги кара да залагат на сигурни места при избора на търговски площи. Като изключим моловете, според тях има две места във Варна, където търговията върви.
Такава успешна зона е бул. "Владислав Варненчик" в отсечката между "Тракия" и Пощата. Проблемът е, че там цените на наемите се задържат сравнително високи, без оглед на сезона. Собствениците на магазините в някои случаи могат дори да си позволят да чакат, докато се появи търговец, който е готов да плати цената, която е около 20 евро/кв.м според наемателите. Този наем е с около една трета по-нисък от този в моловете, твърдят търговци. Дали обаче е изгодно наемането на такъв магазин, се оказва въпрос на доста тънка сметка. Работата е там, че за да имаш клиенти, трябва да продаваш евтини стоки. Всичко, което може да се стори дори и малко по-скъпо на клиента, представлява риск, дори и да е с по-високо качество.
Другата привлекателна градска зона за търговия е пешеходната част от центъра на Варна. Но с една голяма уговорка - това важи само за лятото. В този сезон се намират мераклии, които да платят около 35 евро/кв.м за наем на магазин там. В центъра обаче има друг голям проблем, минувачите си гледат в краката, докато вървят по разбитите плочки, вместо да зяпат витрините. Естествено, всички чакаме това скоро да се промени с реконструкцията на центъра. Проблемите с инфраструктурата в централната част на Варна обаче далеч не се изчерпват само с това. Като прибавим авариите на водопроводите и канализацията, липсата на места за паркиране и други въпроси от компетенциите на общината, за търговците пак не е лесно.
Разбира се, ситуацията има и друга страна. От кризата с търговията страдат и собствениците на имотите, предлагани за магазини. За тях също не е лесно да си осигурят наематели, особено в дългосрочен план. Твърде често се случва търговците да фалират на третия или четвъртия месец. Напоследък собствениците на търговски площи инвестират в разделяне и реконструкция на големите магазини.
Това изисква добре премерени инвестиции, както, разбира се, и известна доза късмет при последващото търсене на наематели. Освен всичко друго, за някои обекти, като например аптеки, има специални изисквания към помещенията. Подобни детайли изискват дългосрочно планиране за използването на имота, което с оглед на икономическата ситуация в страната и града крие отделен риск.
Всъщност кризата и нестабилността на икономиката вече се превръщат в психологически фактор. Страхът и несигурността за бъдещето са основна черта в поведението на клиентите, а оттам и на търговците и на собствениците на имоти. Всеки държи да прави минимални разходи и това се превърна в белег на поведението ни, особено в последните години. В тази обстановка никой не разчита да спечели от варненския потребител. Голяма част от жителите на града ни, който официално вече е вторият по големина в страната, също се ръководят от сезона. И като цяло всички чакат лятото и туристите. А те ще дойдат чак след 7-8 месеца.
Източник: в. Народно дело |