Полагането на новия тръбопровод във Варненското езеро ще реши окончателно проблема с безопасния пренос на отпадни води. През годините станахме свидетели на редица инциденти, свързани със спукването на тръбопровода и изтичането на отпадни води. Този път, тръбата е от по-висок клас, ще бъде положена по-дълбоко и ще бъде много по-добре защитена от механични увреди. Всичко това понижава до минимум риска от бъдещи екологични кризи в района. Това заяви кметът на Варна
Благомир Коцев, който заедно с представители на фирмата-изпълнител направи оглед на строителната площадка, където се извършват мобилизационни и подготвителни дейности.
Реализацията на проекта "Ремонт на напорен тръбопровод за отпадъчни води, находящ се под дъното на Варненско езеро" предвижда подмяна на компрометирания участък от тръбата, намиращ се под вода. Към момента се извършва сериозен процес на мобилизация от страна на фирмата. Започнали сме действия за локализиране на местата, където трябва да се откачи компрометираната тръба и да се подготви място за свързването на новия участък, каза инж. Илия Стойчев, мениджър "Водолазна дейност" във фирмата изпълнител - "Хидроремонт ИГ" ООД.
По негови данни, тръбопроводът с диаметър Ф500 ще бъде поставен на 22 метра под водното ниво и вкопан на 4 метра под нивото на дъното. Ще бъде поставена обратна засипка върху съоръжението, така че да няма възможност ново компрометиране на участъка, както е станало в миналото, обясни инж. Стойчев. Кметът Коцев поясни, че съоръжението ще бъде защитено с допълнително покритие на определени участъци, като насипи и бетонни кофражи, така че да не може да бъде компрометирано от преминаващите плавателни съдове.
От фирмата обясниха пред кмета, че в началото на месец август са започнали изкопните дейности на дъното на езерото във фарватера (път за плавателни средства) на Канал 1. Към момента са драгирани около 24-25 хиляди кубични метра или около 1/3 от подводния изкоп (общо 76 хиляди кубични метра).
Проектът предвижда общата дължина на подменения тръбопровод да бъде около 820 метра. Тръбата вече е доставена и се заварява на място. Тя е изработена от полиетилен с висока плътност и има значително по-добри механични показатели в сравнение с авариралата.
В изпълнението на проекта са ангажирани общо около 60 служители наземен, морски и подводен екипаж. Използват се най–съвременните технологии, при спазване на всички изисквания за безопасни условия на труд, обясниха още от фирмата-изпълнител.
Общата продължителност на проекта ще бъде около 8 месеца, като от фирмата предвиждат 80% от дейностите да бъдат извършени до края на 2024 година.
Дейностите по ремонта са изцяло синхронизирани с всички заинтересовани институции – Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", и Изпълнителна агенция "Морска администрация". Изкопните работи, процесите по полагане на новата тръба в специално създадената за целта траншея и свързването й със съществуващия тръбопровод по никакъв начин няма да повлияят на качеството на морската вода, увериха още изпълнителите. От РЗИ-Варна правят редовни пробонабирания, така че да няма риск за здравето на плажуващите.
Общата стойност на проекта е 21.97 милиона лева. Финансирането е осигурено от държавния бюджет по Инвестиционната програма за общински проекти на Министерството на финансите, или т. нар. "100 милиона лева за Варна", обясни кметът
Благомир Коцев. Той поясни, че това е последната фаза от удълбочаването на Варненското езеро. След завършването на този проект, каналът ще бъде изцяло удълбочен на 13,5 метра, което дава възможност за навлизането на много по-големи кораби и функциониране на пристанищата вътре в езерото, допълни Коцев.