Според ековедомството по-оптималното решение било драгажните маси да се депонират след 12-милната зона. Това обаче значително ще повиши цената на всички мероприятия в тази насока, признават специалистите. В момента заради удълбочаването на каналите и района пред пристанище "Леспорт" аварийно е отворено депото "Налбанка". Според Басейнова дирекция - Варна, обаче то отдавна е с изчерпан капацитет и използването му е компромисно решение. Пак заради екозабрани то на практика е наполовина неизползваемо, поясни шефът на местното поделение на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" Веселин Калпакчиев. Причината е виреещ край брега червей, заради чието опазване е забранено изсипването на земните маси в близост.
Липсата на място, където да се трупат драгираният пясък и тиня, може да окаже негативно влияние и на проекта за нов контейнерен терминал край "Максуда". Изхвърлянето на драгираните маси извън 12-милната зона би означавало допълнителни разходи, посочи Калпакчиев. Той добави, че засега е прекалено рано да се каже дали това ще се случи. Необходимо е първо да се направят проучвания и да се уточни колко ще са драгираните маси. Принципно се предвижда част от тях да бъдат използвани за укрепване на брега и отвоюване на територии от морето. Така или иначе обаче ще се наложи да се намери място, където да се изхвърля тинята, допълни Калпакчиев. Той намекна, че вътрешни неуредици могат да се окажат сериозен препъникамък пред мащабния проект.
Ще стартира процедура за избор на места за нови подводни депа обясни за "Позвънете Новини" зам. генералният директор и началник на дирекция „Инфраструктура и акватория" в ДП "Пристанищна инфраструктура" Наталия Христова. Тя добави, че с оглед на това, че в момента се извършва удълбочаване на каналите и акваторията пред "Леспорт" се предполага, че в следващите няколко години няма да се окаже фатално това, че няма подводно депо. От ведомството вече са набелязали няколко подходящи места в езерото. Като такова Калпакчиев посочи и локация зад нос Галата. Никой обаче не можа да каже колко време ще отнеме новата процедура за избор на депа.
От предприятието вече са изпратили доклад до екоминистерството, в който ги уведомяват, че ще се съобразят с всички направени препоръки. Сред тях е и отпадането на инвестиционните мероприятия около защитената местност "Казашко". Заради вкючването й в екологичната мрежа "Натура 2000" там ще бъде осигурена и необходимата санитарна зона, увери Христова.
Когато стартира строителството на новите терминали, залегнали в плана за развитие, пък трябва да бъдат поставени две подвижни метеорологични станции, изискали са още от МОСВ.
Източник: в. "Позвънете новини"