Нова общинска Наредба ще държи изкъсо фирми и дружества, които извършват строително-монтажни работи или прокопават трасета за полагане на тръби и кабели във Варна, предаде репортер на
Varna24.bg.
Условията и редът за работа по техническата инфраструктура в морската столица бяха разгледани на съвместно заседание на комисиите по "Архитектура и строителство" и "Правна".
Подобна Наредба е била приета още през 2010 г., но не е била прилагана на практика, съобщиха от местната администрация.
Според новите разпоредби вече не само контролът, но и разрешителният режим ще бъде делегиран на районните кметства, за да се опрости процедурата.
Според Наредбата дружествата и операторите ще трябва да оставят депозит в община Варна или да дадат банкови гаранции покриващи на 100% стойността на обекта, който реализират.
"Идеята е да бъде гарантиран общественият интерес и качественото прокопаване, така че общината да опази собствеността си", коментира председателката на архитектурната комисия Таня Парушева.
Според нея Наредбата трябвало да облекчи нещата и да избегне дискриминационните условия на търговете.
При започването на всяко строителство или прокопаване се прави констативен протокол за състоянието на настилката и останалата инфраструктура, като се сключва договор с инвеститора да възстанови в същия вид след ремонтните работи обекта.
"Защо не възстановим БКС като общинско дружество, което да ремонтира настилките и така да избегнем обществените поръчки и търговете", попита общинският съветник Николай Джагаров.
"Искате гаранции и депозит на 100%, това е обир, цените са убийствени и нямат нищо общо с пазарните условия, това е все едно да направим второ строителство. Ако мине една кола и натроши плочките, кой трябва да възстановява тогава? ВиК като мине след мен и начупи тръбите, аз ли трябва да плащам? Вие по какъв начин защитавате интереса на инвеститорите? Това е заробване с едни пари и малките дружества ще издъхнат. Предлагам да бъдат редуцирани гаранциите на 30% ", коментира Мартин Златев, собственик на малка фирма за линейно възстановяване.
"Всичко, което е по тротоарите, е в безобразно състояние. Община Варна трябва да си върне авторитета като стопанин, но досега нямаше действащ защитен механизъм, затова изпадаше в ситуацията на молител", каза зам.-кметът по инженерната инфраструктура Христо Иванов.
"Наредбата е дискриминационна. Условията пред ВиК оператора са различни. За него има специално предвидена глава в Наредбата, той плащат депозит от 5000 лв. годишно и с това се приключва, не е честно. Нали държите на новите настилки и собствеността? Тогава огледайте се какво прави ВиК по новите булеварди. Колекторите им се виждат на ниво асфалт", коментира Иван Николов, представител на местен кабелен оператор. Той настоя този текст да отпадне от Наредбата. По-късно съветниците гласуваха предложението му, но то не бе прието.
Парушева обясни, че Община Варна е акционер във водното дружество, затова е логично условията да са по-леки за него.
Представителите на дружествата и операторите приеха с радост решението на съветниците, ако строителството завърши в рамките на 3 месеца и бъде издаден протокол за приключване на обекта, парите от гаранциите или депозитът да бъдат освободени на 90%. Останалите 10% ще бъдат възстановявани след изтичане на сроковете по самият договор.
Стана ясно, че ако две или повече фирми работят по едно трасе, то гаранциите се поемат от последната, която е започнала дейности по него.
Според Таня Парушева най-добре било всяка от фирмите да работи с банкови гаранции, като по този начин банката като институция щяла да гарантира, че фирмата е сериозна. С това изискване се цели да се ограничат малките и случайни фирми, които наемат по двама работника с кирка да разбиват и дълбаят, каза още Парушева.