
ЗАРЕЖДАНЕ...
Елисавета Белобрадова: Как ще учим децата си на добродетели, ако средата, в която растат, не ги практикува? | ||||||
| ||||||
"Дискусията, координирана от Министерството на образованието и науката, беше организирана със специално поканени участници, в голямата си част - апологети на визията на МОН за този учебен час", пише тя. Публикуваме и останалата част от публикацията й без редакторска намеса: Какво всъщност се каза от отговорните лица: - Религията няма да бъде задължителна. Това, което ще бъде задължително, е един задължителен учебен час, в който ще се преподава или религия, или нов, все още неясен предмет. Той се нарича "ценности и добродетели“. Какво ще съдържа – никому не е ясно. Затова зададох въпрос към Министерството на образованието и науката, в който питах кои са ценностите и добродетелите, които то признава. В отговор получих предварителен списък, в който липсваха основни общочовешки, пък дори и християнски ценности като трудолюбие, любов и свобода . На осми май предстои да излезе програмата за този предмет, за да бъде обсъден широко. - В някои изказвания – включително на патриарха – се прокрадна внушението, че разбирането за произхода на човека, сътворението и религиозната представа за света ще се преподават "наравно научните теории“. Това е най-голямата заплаха. Ако научният модел бъде съпътстван от религиозна алтернатива, ако биологията, физиката и математиката започнат да се преподават с възможност за "алтернативни“ тълкувания – това ще бъде отстъпление от модерното образование. Това е въпрос, който не търпи отлагане и ще го задам към МОН. Но големият въпрос остава – как ще учим децата си на добродетели, ако средата, в която растат, не ги практикува? Ако родителите не са пример за тях? Ако учителите не са подготвени да преподават или олицетворят тези ценности със своите действия и поведение? Като член на Народното събрание, като представител на институция, в която ежедневно сме свидетели на катастрофални действия и поведение, което е отвъд всякакъв пример за добродетел – как всички ние ще убедим децата си, че не сме лицемери? Как ще ги убедим, че добродетелта има стойност, когато самите ние не я показваме? Как ще ги научим, че е правилно да се мълчи, когато виждаш неправда? Как ще ги убедим, че това, което им преподаваме в училище – за честност, уважение, почтеност – наистина се живее някъде, от някого? Ще държим децата отговорни за това защо не са добродетелни, само защото са имали час по добродетели? А самите ние няма да сме пример за нищо. До 8 май се очаква проектът за учебното съдържание да бъде представен. Но дотогава остават редица нерешени въпроси: – Кой ще преподава тези предмети? – Ще има ли нужната квалификация? – Как ще се финансира обучението? – Какво точно ще бъде съдържанието? Това е тема с продължение. И към нея трябва да подходим много внимателно, докато не изясним какво точно целим да се случи по време на този задължителен учебен час. Трябва всички заедно да участваме в този дълъг път, който носи със себе си големи рискове. В отговора си към Елисавета Белобрадова от МОН акцентират върху следните точки: Министерството на образованието и науката поставя акцент върху ключовите добродетели и ценности: - честност и справедливост като основа за доверие и съжителство - уважение към различията между хората -прошка, съпричастност и милосърдие като прояви на емоционална интелигентност -толерантност и диалогичност за мирна и приобщаваща училищна среда - отговорност към себе си, другите и околната среда. Методиката на преподаване ще бъде съобразена с възрастовите и психоемоционалните особености на учениците. Обучението ще се реализира чрез интерактивни методи като дискусии, ролеви игри, решаване на казуси, творчески задачи, работа с текстове и образи, анализ на притчи и приказки, както и чрез насърчаване на самооценка и лична рефлексия. Очакваните ползи от въвеждането на предмета включват: - намаляване на проявите на агресия, език на омразата и дискриминация засилване на чувството за справедливост, солидарност и мирно съжителство -изграждане на устойчиви морални нагласи и чувствителност към обществени предизвикателства; стимулиране на междукултурен и междурелигиозен диалог. |
Ако днес имаше местни избори във Варна? | ||
Аз съм гласувал/а за кмета и отново бих го подкрепил/а (72) | 27% | ![]() |
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета, но бих го подкрепил/а (21) | 8% | ![]() |
Аз съм гласувал/а за кмета, но вече не бих го подкрепил/а (33) | 12% | ![]() |
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета и отново не бих го подкрепил/а (140) | 53% | ![]() |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg