Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Елисавета Белобрадова: Как ще учим децата си на добродетели, ако средата, в която растат, не ги практикува?
Автор: Илиана Пенова 10:12 / 25.04.2025Коментари (1)294
©
Вчера МОН проведе обществено обсъждане за влизането на предмета "Добродетели и религии". Народният представител Елисавета Белобрадова коментира кръглата маса в своя Фейсбук профил .

"Дискусията, координирана от Министерството на образованието и науката, беше организирана със специално поканени участници, в голямата си част - апологети на визията на МОН за този учебен час", пише тя. 

Публикуваме и останалата част от публикацията й без редакторска намеса: 

Какво всъщност се каза от отговорните лица:

- Религията няма да бъде задължителна. Това, което ще бъде задължително, е един задължителен учебен час, в който ще се преподава или религия, или нов, все още неясен предмет. Той се нарича "ценности и добродетели“. Какво ще съдържа – никому не е ясно. Затова зададох въпрос към Министерството на образованието и науката, в който питах кои са ценностите и добродетелите, които то признава. В отговор получих предварителен списък, в който липсваха основни общочовешки, пък дори и християнски ценности като трудолюбие, любов и свобода .

На осми май предстои да излезе програмата за този предмет, за да бъде обсъден широко.



- В някои изказвания – включително на патриарха – се прокрадна внушението, че разбирането за произхода на човека, сътворението и религиозната представа за света ще се преподават "наравно научните теории“. Това е най-голямата заплаха. Ако научният модел бъде съпътстван от религиозна алтернатива, ако биологията, физиката и математиката започнат да се преподават с възможност за "алтернативни“ тълкувания – това ще бъде отстъпление от модерното образование. Това е въпрос, който не търпи отлагане и ще го задам към МОН.

Но големият въпрос остава – как ще учим децата си на добродетели, ако средата, в която растат, не ги практикува? Ако родителите не са пример за тях? Ако учителите не са подготвени да преподават или олицетворят тези ценности със своите действия и поведение? Като член на Народното събрание, като представител на институция, в която ежедневно сме свидетели на катастрофални действия и поведение, което е отвъд всякакъв пример за добродетел – как всички ние ще убедим децата си, че не сме лицемери? Как ще ги убедим, че добродетелта има стойност, когато самите ние не я показваме? Как ще ги научим, че е правилно да се мълчи, когато виждаш неправда? Как ще ги убедим, че това, което им преподаваме в училище – за честност, уважение, почтеност – наистина се живее някъде, от някого? Ще държим децата отговорни за това защо не са добродетелни, само защото са имали час по добродетели? А самите ние няма да сме пример за нищо.

До 8 май се очаква проектът за учебното съдържание да бъде представен. Но дотогава остават редица нерешени въпроси:

– Кой ще преподава тези предмети?

– Ще има ли нужната квалификация?

– Как ще се финансира обучението?

– Какво точно ще бъде съдържанието?

Това е тема с продължение. И към нея трябва да подходим много внимателно, докато не изясним какво точно целим да се случи по време на този задължителен учебен час. Трябва всички заедно да участваме в този дълъг път, който носи със себе си големи рискове.

В отговора си към Елисавета Белобрадова от МОН акцентират върху следните точки: 

Министерството на образованието и науката поставя акцент върху ключовите добродетели и ценности:

- честност и справедливост като основа за доверие и съжителство

- уважение към различията между хората

-прошка, съпричастност и милосърдие като прояви на емоционална интелигентност

-толерантност и диалогичност за мирна и приобщаваща училищна среда

- отговорност към себе си, другите и околната среда.

Методиката на преподаване ще бъде съобразена с възрастовите и психоемоционалните особености на учениците. Обучението ще се реализира чрез интерактивни методи като дискусии, ролеви игри, решаване на казуси, творчески задачи, работа с текстове и образи, анализ на притчи и приказки, както и чрез насърчаване на самооценка и лична рефлексия.

Очакваните ползи от въвеждането на предмета включват:

 - намаляване на проявите на агресия, език на омразата и дискриминация засилване на чувството за справедливост, солидарност и мирно съжителство

-изграждане на устойчиви морални нагласи и чувствителност към обществени предизвикателства; стимулиране на междукултурен и междурелигиозен диалог.








Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 25.04.2025 г.
0
 
 
народните избраници трябва да са учителите .
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Великден 2025
Бюджет 2025
Природни стихии
Серия от трусове в Турция
Хороскоп за деня
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Ако днес имаше местни избори във Варна?
Аз съм гласувал/а за кмета и отново бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета, но бих го подкрепил/а
Аз съм гласувал/а за кмета, но вече не бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета и отново не бих го подкрепил/а

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: