"ЛУКойл" оправда вчера ценовата си тактика с ваканционния сезон, в който по-високото търсене поощрява търговците да държат високи цените. "Цените на горивата на международните пазари са се повишили, което е нормално за този сезон, и ние сме ги отразили и в България", коментираха пред "Сега" от компанията. Фирмата щяла да продължи да следи международното положение и да движи цените си в синхрон със световните тенденции.
Министър Дянков е в чужбина, но от финансовото ведомство вчера коментираха, че "няма пазарна логика в поведението на "ЛУКойл". "Нефтът и в момента продължава да спада, а защо "ЛУКойл" вдигна цените на горивата, вместо да ги понижи, само от фирмата могат да кажат. Позицията си министър Дянков каза още преди седмица и тя е, че цените на горивата ще падат заради поевтиняването на петрола", обясниха вчера от МФ пред "Сега". От там се надяват Комисията за защита на конкуренцията най-накрая да осветли ценовата политика на компанията. В момента в КЗК тече разследване срещу компании от групата "ЛУКойл" за злоупотреба с господстващо положение и за участие в картел.
Откакто стана обект на засилен контрол от агенция "Митници" заради липсата на датчици, "ЛУКойл Нефтохим" престана да пуска до медиите традиционните съобщения за промяна на цените на бензина, дизела и др. горива. В тях неизменно се посочваше, че корекциите се правят "поради промени в пазарната конюнктура".
През последните месеци цените на "ЛУКойл" предизвикват непрестанни коментари, като имаше и напълно противоречащи си обяснения - оказа се например, че цените на бензина скачат както при засилено, така и заради по-слабо търсене. "По-високите цени се дължат на пазарните сили. Част от увеличението може да се обясни с цената на долара, която расте, и повишението в цената на петрола. Друга част от увеличението е чисто търговски ефект, който е предизвикан от по-голяма консумация", обяви преди месец министър Трайчо Трайков. През пролетта обаче, когато ценовият бум предизвика сериозни протести, премиерът Борисов обясни, че слабото търсене надига цените. "Когато е изградена по социалистическо време, рафинерията е разчетена да преработва 12 млн. тона суров петрол, сега преработва 5 млн., а експлоатационните разходи (ток, работни заплати и т.н.) са едни и същи", посочи премиерът, цитирайки буквално думи на шефа на "ЛУКойл Нефтохим" Валентин Златев.
Проверка на "Сега" в портала на ЕК еnergy.eu вчера показва, че бензинът у нас е по-скъп в сравнение с Естония и с Полша, където струва по 1.23 евро за литър. В три държави от ЕС дизелът е по-евтин. На бензиностанциите у нас горивото се продава по 1.22 евро. В Литва цената е 1.21 евро, в Люксембург - 1.14 евро, в Полша - 1.20 евро за литър.
Американският петрол регистрира най-големия си дневен спад от 2008 г. насам, като в два поредни дни стойността му намаля с 6%, а вчера цената му се срина до 80.9 долара за барел. Добиваният в Северно море сорт "Брент", който е определящ за цените в нашия регион, също поевтиня, като се понижи до 105.8 долара за барел.
Съмнения за монополно високи цени и свръхпечалби на петролните компании витаят навсякъде по света. В САЩ Федералната служба по търговия започна разследване за непазарно поведение и ценови манипулации на пазара на горива.
И в Русия върви подобна процедура. През февруари по заръка на премиера Путин Федералната антимонополна служба (ФАС) предприе разследване срещу трите пазарни гиганта "Газпром нефт", "ЛУКойл" и "Роснефт" заради високите цени на горивата. В хода на разследването "ЛУКойл" призна, че завишава цените в Русия. В специално писмо до ФАС компанията обеща да прекрати нарушенията, което заедно с признанията ще смекчи санкциите.